Mιλώντας στα “Χ.ν.”, ο κ. Διγαλάκης τονίζει, ότι δεν υπάρχει κανένα περιθώριο εφησυχασμού και χαρακτηρίζει ιδιαίτερα κρίσιμο για την επόμενη ημέρα να εκλεγεί μια ισχυρή αυτοδύναμη κυβέρνηση καθώς, όπως λέει, παραμονεύει ο κίνδυνος της ακυβερνησίας από την απλή αναλογική που θα εφαρμοστεί στις μεθεπόμενες εκλογές.
Ο κ. Διγαλάκης αναφέρεται ακόμα στο φαινόμενο του «brain drain», υποστηρίζει ότι η ανάπτυξη και το μεγάλωμα της “πίτας” είναι αυτά που θα φέρουν καλύτερους μισθούς για τους εργαζόμενους, ενώ υπεραμύνεται των αποφάσεών του ως πρύτανης για τη μίσθωση των ακινήτων στο λόφο Καστέλι, σε ξένων συμφερόντων ξενοδοχειακή επιχείρηση, σημειώνοντας ότι εκεί θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν μέχρι και Σύνοδοι Κορυφής της Ε.Ε.
• Αναφέρεστε συχνά στο πρόβλημα της φυγής νέων επιστημόνων στο εξωτερικό. Ο αναπληρωτής υπουργός Έρευνας και Καινοτομίας Κ. Φωτάκης έχει πάρει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την ανάσχεση αυτού του φαινομένου, όπως η ίδρυση του Ελληνικού Ερευνητικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ), τα προγράμματα της Γ.Γ. Έρευνας και Τεχνολογίας και το Ταμείο Στήριξης των Νεοφυών Επιχειρήσεων. Εσείς με ποιο τρόπο σχεδιάζετε να παρέμβετε και σε ό,τι αφορά στις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί, θα συνεχιστούν;
Το «brain drain» ήταν ένας -αν όχι ο κύριος λόγος- που αποφάσισα να ασχοληθώ με την πολιτική ενεργά έτσι ώστε να έχω μεγαλύτερη δυνατότητα παρέμβασης για να κρατήσουμε τους νέους μας επιστήμονες στην Ελλάδα και να επιστρέψουν κι αυτοί που έχουν ήδη φύγει. Πράγματι ελήφθησαν κάποιες πρωτοβουλίες όπως το ΕΛΙΔΕΚ που χρηματοδοτεί την έρευνα. Μάλιστα πριν ακόμα ο κ. Φωτάκης ασχοληθεί με το Υπουργείο υπήρξε αυτή η πρωτοβουλία ως μια συνεργασία των Ιδρυμάτων της Κρήτης όπου είχαμε απευθυνθεί στο Ευρωπαϊκό Ταμείο για χρηματοδότηση. Στη συνέχεια γενικεύθηκε και κάλυψε όλα τα πανεπιστημιακά και ερευνητικά ιδρύματα της χώρας. Το ΕΛΙΔΕΚ ήταν μια σωστή πρωτοβουλία, όμως ενώ αρχικά επρόκειτο για μια ανεξάρτητη οντότητα, υπήρξαν παρεμβάσεις που οδήγησαν σ’ ένα συγκεντρωτισμό και αλλοίωσαν τον αρχικό χαρακτήρα του. Αυτό θα διορθωθεί. Το ΕΛΙΔΕΚ μπορεί να παραμείνει αλλά θα πρέπει να του δοθεί ξανά μια ανεξαρτησία. Από εκεί και πέρα, για να σταματήσεις τη φυγή των νέων πρέπει να υπάρξει οικονομία. Χρειάζονται δουλειές που να ικανοποιούν τα προσόντα τους και αξιοκρατία. Χρειάζεται η γνώση που παράγεται στα πανεπιστήμια να μεταφερθεί μέσω νεοφυών επιχειρήσεων στην πραγματική οικονομία. Αυτό δυστυχώς στην Ελλάδα δεν έχει γίνει. Ενώ είμαστε από τις πρώτες χώρες στην έρευνα, στους δείκτες καινοτομίας είμαστε τελευταίοι. Πρέπει λοιπόν να δοθούν κίνητρα -και φορολογικά- για την ίδρυση νεοφυών επιχειρήσεων, ώστε να μπορούν να απασχοληθούν οι νέοι επιστήμονες. Ένας δεύτερος τομέας είναι η εξωστρέφεια των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων. Η Κρήτη μπορεί να γίνει κάλλιστα ένα εκπαιδευτικό κέντρο στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο.
• Τα τελευταία χρόνια η ανεργία έχει μειωθεί κατά 9 μονάδες, παραμένει όμως σε υψηλά επίπεδα.
Προμετωπίδα στον προεκλογικό αγώνα της ΝΔ είναι η δημιουργία καλά αμειβομένων νέων θέσεων εργασίας. Ωστόσο, να θυμίσω ότι η ΝΔ ήταν αυτή που είχε ψηφίσει τον υποκατώτατο μισθό. Αναρωτιέται λοιπόν κανείς αν η ανάπτυξη για την οποία μιλάτε θα έχει κάποιο όφελος για τους εργαζόμενους. Δουλειές δηλαδή μπορεί να υπάρξουν θα είναι όμως αμειβόμενες καλά;
Όταν μεγαλώνει η “πίτα” περνάει καλά όλη η κοινωνία και οι εργαζόμενοι. Η ανεργία μπορεί να μειώθηκε τα τελευταία χρόνια αλλά ο μέσος μισθός είναι ιδιαίτερα χαμηλός, υπάρχει μερική απασχόληση κ.λπ. Μια κοινωνία είναι καλά όταν υπάρχουν ανάπτυξη και επενδύσεις. Όταν μπουν ξένα χρήματα στη χώρα κι όταν υπάρχουν ιδιωτικές επενδύσεις που τα τελευταία χρόνια έχουν μειωθεί κι ενώ θα μπορούσε να τρέχει η οικονομία μας με διπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης “σέρνεται”. Πρέπει να υπάρξει μια πολύ ταχύτερη ανάπτυξη της τάξης του 4%. Από εκεί και πέρα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δηλώσει με όλους τους τρόπους και σε όλους τους τόνους, ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να σέβονται απολύτως τα δικαιώματα των εργαζομένων, ενώ για τον κατώτατο μισθό έχει πει ότι θα αυξάνεται με διπλάσιο ρυθμό από τον ρυθμό ανάπτυξης. Αν δηλαδή έχουμε ρυθμό ανάπτυξης 4% ο κατώτατος θα αυξάνεται με ρυθμό 8% κάθε έτος.
• Ο Κ. Μητσοτάκης τάχθηκε υπέρ των επιχειρησιακών συμβάσεων λέγοντας πως αν μπορούν εργαζόμενοι και εργοδότες να τα βρουν τότε δεν έχει λόγο το κράτος να παρεμβαίνει. Ωστόσο, γνωρίζουμε όλοι καλά ότι στην ιδιωτική οικονομία δεν είναι εύκολο να τα βρουν οι εργοδότες με τους εργαζόμενους και συνήθως οι ριγμένοι είναι οι εργαζόμενοι…
Οι επιχειρήσεις που πηγαίνουν καλά είναι αυτές που κάνουν συμμέτοχους τους εργαζόμενους στην ανάπτυξή τους. Ευχαριστημένοι εργαζόμενοι σημαίνει επιτυχημένη επιχείρηση.
• Κατά τη διάρκεια της θητείας σας ως πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης είχε προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις η απόφασή σας να νοικιάσετε τα ακίνητα στον λόφο Καστέλι σε ξενοδοχειακή επιχείρηση. Εμμένετε σ’ αυτή ή ως βουλευτής θα συζητούσατε την προοπτική της αξιοποίησης των κτηρίων προς όφελος της τοπικής κοινωνίας π.χ. να στεγαστεί το Ιστορικό Αρχείο Κρήτης;
Καταρχήν ως βουλευτής δεν θα έχω καμία δυνατότητα παρέμβασης. Αυτό το θέμα αφορά το Πολυτεχνείο και μόνο. Μιλάμε για 3 κτήρια στον λόφο Καστέλι όπου στα 2 στεγάζονταν οι διοικητικές υπηρεσίες του Πολυτεχνείου και το 3ο είναι παράνομα κατειλημμένο εδώ και 15 χρόνια. Είναι προφανές ότι έπρεπε να γίνει μεταφορά των διοικητικών υπηρεσιών από το λιμάνι στα Κουνουπιδιανά που είναι το υπόλοιπο Πολυτεχνείο. Μετά που έγινε αυτό ξεκίνησε μια διαδικασία για να δει το Πολυτεχνείο πως θα αξιοποιήσει τα κτήρια αυτά. Στον διαγωνισμό αναφέρονταν ότι οι προτάσεις θα πρέπει να είναι συμβατές με τον χαρακτήρα των κτηρίων, της παλιάς πόλης και με το ότι ο εκμισθωτής είναι ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα. Όλες οι προτάσεις που μας έγιναν αφορούσαν στην τουριστική αξιοποίηση των κτηρίων. Με απόφαση Συγκλήτου το 2017 υπεγράφη η σύμβαση με τον ανάδοχο για την τουριστική αξιοποίηση η οποία έχει πολλά οφέλη. Καταρχήν διάσωση των κτηρίων, καθώς ιδιαίτερα στο κτήριο της Μεραρχίας υπάρχουν και θέματα ετοιμορροπίας, ενώ το ποσό που απαιτείται (για την ανακαίνιση) σύμφωνα με τον ανάδοχο είναι 18 εκατομμύρια. Επίσης τα μισθώματα που θα πάρει το Πολυτεχνείο σε μια 25ετία είναι 9 εκατομμύρια. Αν αθροίσει κανείς αυτά τα δύο ποσά, το ποσό που προκύπτει είναι μεγαλύτερο από εκείνο που νοικιάστηκαν οι Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι. Τα έσοδα αυτά αυξάνουν τον τακτικό προϋπολογισμό του Πολυτεχνείου κατά 30% και δημιουργεί πολλές θέσεις εργασίας. Αυτό που θα γίνει εκεί θα είναι πολύ υψηλού επιπέδου που μπορεί να δούμε στο μέρος εκείνο ακόμα και Συνόδους Κορυφής της Ε.Ε. Καταλαβαίνει λοιπόν κανείς τι προβολή θα έχουν τα Χανιά και πώς θα επηρεάσει αυτό τον τουρισμό και την εικόνα της πόλης αν στον λόφο Καστέλι συναντιόνται οι ηγέτες της Ε.Ε. Να πω επίσης ότι αυτό είναι κοινή πρακτική σε χώρες με μεγάλη ιστορία και πολιτισμό όπως Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία. Το ίδιο έχει γίνει στο «Ιμαρέτ» στην Καβάλα…
• Η ανάγκη όμως της τοπικής κοινωνίας είναι η περαιτέρω τουριστική αξιοποίηση ή να καλυφθούν ορισμένες βασικές ανάγκες σε δημόσιες δομές; Σε κάθε περίπτωση, καταλαβαίνω ότι εμμένετε στον σχεδιασμό που είχατε κάνει ως πρύτανης.
Από τη στιγμή που έχει υπογραφεί μια σύμβαση είναι καθαρά θέμα του Πολυτεχνείου…
• Η ΝΔ έχει πει ότι θα καταργήσει μια σειρά από μεταρρυθμίσεις του ΣΥΡΙΖΑ στη Δικαιοσύνη, το Ασφαλιστικό, τον εκλογικό νόμο κ.λπ. Να υποθέσω ότι το ίδιο ισχύει και για το νεοϊδρυθέν Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο στην Κρήτη;
Γενικότερα αυτά που έκανε ο κ. Γαβρόγλου στην Παιδεία και ιδιαίτερα την ανώτατη εκπαίδευση ήταν καταστροφή. Εμπόδισε κάθε δυνατότητα εξωστρέφειας. Με τον νόμο Διαμαντοπούλου, οι σχολές είχαν τη δυνατότητα να διδάσκουν κάποια μαθήματα στα Αγγλικά κάτι που είναι απαραίτητο για να υπάρχει μια κινητικότητα μέσω προγραμμάτων «Erasmus». Όταν θέλεις οι φοιτητές σου να πηγαίνουν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού με «Erasmus» αυτό πρέπει να είναι αμφίδρομο. Τώρα, όμως, για να το κάνεις αυτό πρέπει να πάρεις ειδική άδεια από τον υπουργό Παιδείας, ενώ δεν επιτρέπεται να γίνει σε όλα τα μαθήματα. Σε ό,τι αφορά στα ΤΕΙ που «πανεπιστημιοποιήθηκαν» αυτό έγινε χωρίς σχεδιασμό και σύνδεση με την αγορά εργασίας. Για παράδειγμα, διπλασιάστηκαν οι μηχανικοί που εκπαιδεύονται κάθε χρόνο στην Ελλάδα. Από 6.500 που ήταν πριν πήγαν στις 13.000. Παράλληλα δεν υπάρχουν υποδομές στις καινούριες σχολές για να εκπαιδεύσεις μηχανικούς, ενώ ένα πολύ μικρό ποσοστό των καθηγητών είναι μηχανικοί. Η ΝΔ ψήφισε τη συγκεκριμένη διάταξη για το Μεσογειακό Πανεπιστήμιο και τα πανεπιστήμια αυτά πλέον δέχονται φοιτητές. Αρα έχουν δημιουργηθεί τετελεσμένα. Συνεπώς αυτό που μπορώ να πω είναι ότι θα πρέπει να γίνει μια αξιολόγηση οριζόντια σε όλα τα πανεπιστήμια και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
• Είπατε ότι η Κρήτη θα μπορούσε να λειτουργήσει ως εκπαιδευτικό κέντρο για όλη τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, έχετε αναφερθεί στο παράδειγμα της Κύπρου, ενώ ο Κ. Μητσοτάκης έχει εκφραστεί θετικά για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Δεν θα έπρεπε η Πολιτεία να κοιτάξει πρωτίστως να δώσει ουσιαστικό περιεχόμενο στην έννοια της δωρεάν, δημόσιας Εκπαίδευσης και μετά να δούμε αν και πώς να βγάλουμε χρήματα;
Η δωρεάν εκπαίδευση είναι κατοχυρωμένη από το Σύνταγμα και το δημόσιο πανεπιστήμιο θα είναι πάντα η καρδιά της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης…
• …Είναι κατοχυρωμένη στα χαρτιά, στην πραγματικότητα η ελληνική οικογένεια επιβαρύνεται οικονομικά σε μεγάλο βαθμό.
Σαφώς. Η Παιδεία είναι ο τρόπος κοινωνικής ανέλιξης για τους νέους. Πρέπει λοιπόν να έχουν ίσες ευκαιρίες ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση της οικογένειά τους. Επομένως, το δημόσιο πανεπιστήμιο θα πρέπει πάντα να ενισχύεται και θα είναι στο επίκεντρο. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι πρέπει να είναι εσωστρεφές. Δεν βλέπω τον λόγο γιατί να μη δίνει ξενόγλωσσα προγράμματα και σε προπτυχιακό επίπεδο που σήμερα δε γίνεται, ώστε να έχεις ξένους φοιτητές. Ξένοι φοιτητές εκτός Ε.Ε. μπορούν κάλλιστα να έχουν δίδακτρα. Δεν μπορείς να έχεις δίδακτρα για ξένους από χώρες εντός της Ε.Ε. από τη στιγμή που δεν έχεις για Έλληνες αλλά μπορείς να έχεις για φοιτητές από την Κίνα ή τις Αραβικές χώρες όπως έχει κάνει η Κύπρος. Όσον αφορά στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, είναι καθαρά υποκρισία. Οι ελληνικές οικογένειες -όπως είπατε- πληρώνουν κατά μέσο όρο 1.500 ευρώ ετησίως για κάθε παιδί για τα φροντιστήρια. Δεύτερον, έχουμε τα κολέγια που είναι παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων, όπου λόγω Ε.Ε. τους αναγνωρίζουμε επαγγελματικά δικαιώματα αλλά δεν αναγνωρίζουμε ακαδημαϊκούς τίτλους. Έτσι όμως δεν μπορείς να έχεις κανένα έλεγχο σε αυτά τα κολέγια, ούτε αξιολόγηση ούτε πιστοποίηση. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που δεν έχει ιδιωτικά πανεπιστήμια. Με την αλλαγή του άρθρου 16 -που δυστυχώς για εμένα δεν μπήκε στις αναθεωρητέες διατάξεις της προηγούμενης Βουλής- θα μπορείς και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια να τα αξιολογείς και να τα πιστοποιείς. Μην φανταζόμαστε ότι στην Ελλάδα όταν αλλάξει το άρθρο 16 θα γεμίσουμε ιδιωτικά πανεπιστήμια. Θα υπάρχουν στοχευμένα και θα βοηθήσουν στην εξωστρέφεια όλου του εκπαιδευτικού συστήματος.
• Πολλοί προεξοφλούν μια νίκη της ΝΔ και μάλιστα με αυτοδυναμία; Εσείς;
Είχαμε μια σαφή έκφραση της λαϊκής βούλησης στις ευρωεκλογές που είχαν πάρει χαρακτήρα εθνικών εκλογών. Η διαφορά ήταν 9,5 μονάδες, αλλά θεωρώ ότι δεν πρέπει η ΝΔ να επαναπαυτεί. Οι ψηφοφόροι πρέπει να πάνε να ψηφίσουν. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι η αποχή. Η ΝΔ θα κερδίσει και είναι σημαντικό να έχει μια ισχυρή αυτοδυναμία την επόμενη ημέρα ο Κυριάκος Μητσοτάκης για να μπορεί να κάνει αυτά τα οποία έχει εξαγγείλει. Κι αυτό γιατί υπάρχει η απειλή της απλής αναλογικής στις επόμενες εκλογές και κινδυνεύουμε να οδηγηθούμε σε μια πλήρη ακυβερνησία. Συνεπώς είναι σημαντικό να υπάρχει μια ισχυρή αυτοδυναμία στις εκλογές.
Δείτε το άρθρο στην haniotika-nea.gr