Πριν την ολοκλήρωση της πρώτης τετραετούς κοινοβουλευτικής του θητείας, ο νυν και εκ νέου υποψήφιος βουλευτής Χανίων της ΝΔ, Βασίλης Διγαλάκης μιλά σε συνέντευξή του στο Apokoronaslife.gr
Mπορείτε να μας εξηγήσετε τα οφέλη στην Κρήτη όταν θα ολοκληρωθεί και θα παραδοθεί στην κυκλοφορία o νέος BOAK;
Μετά από δεκαετίες αναμονής, ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης μπήκε σε τροχιά υλοποίησης. Τα οφέλη, με την ολοκλήρωσή του, θα είναι σημαντικά και πολύπλευρα. Το σημαντικότερο όλων θα είναι, προφανώς, η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων, που έχουν ως αποτέλεσμα είτε σοβαρούς τραυματισμούς και αναπηρίες, είτε να χάνονται ζωές συμπολιτών μας στην άσφαλτο.
Σημαντικά οφέλη θα είναι, επίσης, η μείωση στους χρόνους των μετακινήσεων, η αισθητή βελτίωση της άνεσης στις μετακινήσεις, η μείωση του κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων και προϊόντων, η βελτίωση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος και φυσικά η μείωση των πιέσεων που ασκούνται από τον υφιστάμενο δρόμο στο φυσικό περιβάλλον της βόρειας πλευράς της Κρήτης, η οποία είναι και η πιο αναπτυγμένη σε τουριστικό επίπεδο. Ο νέος ΒΟΑΚ θα αλλάξει τη ζωή μας προς το καλύτερο, δημιουργώντας νέα αναπτυξιακά δεδομένα για την Κρήτη στο σύνολό της.
Έργα όπως ο ΒΟΑΚ, η αναβάθμιση του αεροδρομίου Χανίων σε συνδυασμό με την εξαγγελία του πρωθυπουργού για προσπάθεια 12μηνου τουρισμού πιστεύετε ότι θα αλλάξουν το κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο των κατοίκων του Νομού Χανίων;
Οι υποδομές αλλάζουν εκ των πραγμάτων το βιοτικό επίπεδο κάθε κοινωνίας. Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι με την ολοκλήρωση σειράς έργων που είτε υλοποιούνται ήδη είτε αναμένεται να ξεκινήσουν το αμέσως επόμενο διάστημα, θα βελτιωθεί εν μέρει το επίπεδο της ζωής μας και η καθημερινότητά μας θα γίνει καλύτερη, ευκολότερη, καθώς τα συγκεκριμένα έργα “έρχονται” να απαντήσουν σε υφιστάμενα προβλήματα και σε εκκρεμότητες ετών. Δεν αρκούν, όμως, από μόνα τους για να αλλάξουν αυτό που αποκαλείτε ως “κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο των κατοίκων του Νομού Χανίων”.
Γιατί, παράλληλα με τα έργα υποδομής, απαιτούνται πολιτικές αναβάθμισης του Εθνικού Συστήματος Υγείας, ειδικά στην ενδοχώρα και τα χωριά, ουσιαστικής βελτίωσης της παρεχόμενης Παιδείας, αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών -ζούμε την “επανάσταση” της Τεχνητής Νοημοσύνης- και στοχευμένων παρεμβάσεων για την προστασία και ανάδειξη του περιβάλλοντος. Σε αυτόν τον δρόμο βαδίζει η Κυβέρνηση της ΝΔ και σε αυτόν θα συνεχίσει να βαδίζει και μετά την 21η Μαΐου, με την ψήφο των Ελλήνων πολιτών.
Ο Αποκόρωνας αποτελεί μία χαρακτηριστική περίπτωση όπου για να έχουμε βελτιώσεις στην καθημερινότητα των πολιτών, θα πρέπει να υπάρξει ένα σύνθετο πλέγμα πολιτικών στους άξονες που μόλις σας περιέγραψα, σε συνεργασία και με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ο ρόλος της οποίας μόνο αμελητέος δεν είναι. Γι’ αυτό τον λόγο η ΝΔ δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα σε αυτά τα ζητήματα και δεν είναι τυχαίο ότι ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει πει δημόσια, μεταξύ των άλλων, ότι η αναβάθμιση της Υγείας, με την ανακαίνιση και τον εκσυγχρονισμό 80 Νοσοκομείων και 156 Κέντρων Υγείας, τη μείωση του χρόνου αναμονής για χειρουργικές πράξεις κατά 50% και τη μείωση του χρόνου αναμονής στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών κατά 70% έως το τέλος του 2027, αποτελεί έναν από τους μεγάλους εθνικούς στόχους της επόμενης τετραετίας.
Θα χρειαστούν να γίνουν και άλλα έργα, ενισχύοντας τις υποδομές ώστε να δέσει αρμονικά όλο αυτό το σχέδιο; Μην ξεχνάμε ότι οι επιχειρήσεις στο νομό Χανίων είναι δομημένες με τέτοιο τρόπο ώστε θα δυσκολευτούν να προσαρμοστούν σε χειμερινό τουρισμό, δείτε ξενοδοχεία και εστίαση.
Η βελτίωση των υποδομών είναι μία αναγκαία συνθήκη, όχι η σημαντικότερη όμως. Εκείνο που αποτελεί, κατά την άποψή μου, το σημαντικότερο ζήτημα είναι η οριζόντια παροχή κινήτρων σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες για απευθείας διεθνείς συνδέσεις από και προς το Αεροδρόμιο “Δασκαλογιάννης” των Χανίων. Οι πολιτικές αυτές θα πρέπει να συνδέονται με συγκεκριμένους στόχους. Τα όποια κίνητρα (π.χ. μείωση τελών) θα πρέπει να παρέχονται μόνο εφόσον οι αερομεταφορείς επιτυγχάνουν συγκεκριμένους στόχους αύξησης του αριθμού των επιβατών/επισκεπτών, πληρότητας (Load Factor) και συχνότητας των πτήσεων. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να δεσμεύουν τους αερομεταφορείς για την προσθήκη νέων προορισμών με απευθείας πτήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δύο ετών.
Σε αυτή την περίπτωση, είμαι βέβαιος ότι η πόλη των Χανίων, όπου θα κατευθυνθεί στις αρχές της άνοιξης, στα τέλη του φθινοπώρου και τη χειμερινή περίοδο ο μεγάλος όγκος των επισκεπτών, θα μπορέσει να ανταποκριθεί στη συγκεκριμένη πρόκληση. Τα υφιστάμενα ξενοδοχεία στην ευρύτερη περιοχή της πόλης των Χανίων, τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης σε πολλές περιοχές του Νομού Χανίων, μεταξύ των οποίων και ο Αποκόρωνας, αλλά και τα εστιατόρια μπορούν να καλύψουν επαρκώς το ξεκίνημα, ενώ είμαι βέβαιος ότι αν αυξηθεί η κίνηση προς τα Χανιά θα υπάρξουν και άλλες ανάλογες επιχειρηματικές κινήσεις, γιατί η αγορά θα έχει μεγαλώσει και θα έχουν δημιουργηθεί νέες ευκαιρίες.
Συμπληρωματικά θα ήθελα και το σχόλιό σας για το πρόβλημα της φοιτητικής στέγης στα Χανιά.
Είναι ένα ζήτημα το οποίο γνωρίζω καλά ως καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης και για το οποίο προχωρήσαμε σε σημαντικές ενέργειες με τους συνεργάτες μου, όταν είχα την τιμή να είμαι Πρύτανης του Ιδρύματος. Όταν αναλάβαμε τη διοίκηση του Πολυτεχνείου Κρήτης, το 2013, το Ίδρυμα παρείχε τη δυνατότητα στέγασης σε μόλις 76 φοιτητές. Μία από τις πρώτες μας προτεραιότητες ήταν η κατασκευή νέων συγκροτημάτων φοιτητικής εστίας. Προχωρήσαμε στον σχεδιασμό και στην εξεύρεση της αναγκαίας χρηματοδότησης και βάλαμε τον “θεμέλιο λίθο” για να αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός στέγασης φοιτητών, με την κατασκευή, τα χρόνια που ακολούθησαν, δύο επιπλέον συγκροτημάτων, πέραν του αρχικού, που φιλοξενούν συνολικά επιπλέον 225 φοιτητές.
Προφανώς ακόμα και αυτός ο αριθμός των εστιών δεν αρκεί για την κάλυψη των αναγκών της φοιτητικής κοινότητας του Πολυτεχνείου Κρήτης. Το πρόβλημα γίνεται εντονότερο εξαιτίας της έλλειψης σπιτιών στα Χανιά, όπου τα ενοίκια είναι αρκετά υψηλότερα από τον πανελλαδικό μέσο όρο. Πιστεύω ότι το Πολυτεχνείο Κρήτης, με την άξια Διοίκησή του, μπορεί να συνεισφέρει περισσότερο στο ζήτημα αυτό, προχωρώντας τις διαδικασίες για την κατασκευή φοιτητικών κατοικιών σε οικόπεδο ιδιοκτησίας του. Γνωρίζω ότι υπάρχει ήδη σχετικός σχεδιασμός, παρακολουθώ προσωπικά το ζήτημα, γιατί παραμένω, φυσικά, και ακαδημαϊκός, και ευελπιστώ ότι στο προσεχές μέλλον θα έχουμε θετικές εξελίξεις.
Για ποια πράγματα ως κυβερνητικός υφυπουργός και μετέπειτα βουλευτής είστε περισσότερο υπερήφανος από τη “συμφωνία αλήθειας” που είχατε υποσχεθεί ως κυβέρνηση στην πρώτη σας τετραετία;
Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη παρουσίασε τον απολογισμό έργου της με ψηλά το κεφάλι. Και αυτό γιατί, ό,τι είπαμε το κάναμε. Είπαμε ότι θα μειώσουμε τους εξοντωτικούς φόρους, που στόχευαν κυρίως στη μεσαία τάξη. Το πράξαμε. Είπαμε ότι η Ελλάδα θα αποκτήσει πρωταγωνιστικό ρόλο στις διεθνείς εξελίξεις, ως ισότιμος συνομιλητής και όχι ως “παρίας”. Το πετύχαμε. Είπαμε ότι θα διαφυλάξουμε τα σύνορά μας, χερσαία και θαλάσσια, και θα ενισχύσουμε την αμυντική θωράκιση της χώρας σε όλα τα επίπεδα. Το καταφέραμε. Είπαμε ότι θα μετατρέψουμε το κράτος σε ψηφιακό, για την καλύτερη, ευκολότερη και γρηγορότερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Το υλοποιήσαμε και συνεχίζουμε να δουλεύουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Παράλληλα, ενισχύσαμε το Εθνικό Σύστημα Υγείας υπερδιπλασιάζοντας τις κλίνες ΜΕΘ, προχωρήσαμε στην πρόσληψη περίπου 25.000 μόνιμων εκπαιδευτικών, όταν για πολλά χρόνια δεν είχαν γίνει προσλήψεις μονίμων, και αντιμετωπίσαμε μια σειρά από πρωτοφανείς διεθνείς κρίσεις, που “χτύπησαν” και τη χώρα μας. Δεν λέω ότι όλα έγιναν καλά. Προφανώς υπήρξαν και λάθη, καθυστερήσεις, παραλείψεις. Όμως ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει ότι η Ελλάδα του 2023 απέχει πολύ από την Ελλάδα του 2019. Και αυτό είναι έργο της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Τι εισπράττει ο Βασίλης Διγαλάκης στις επαφές του από τους πολίτες αυτήν την περίοδο;
Είναι μια περίοδος απολογισμού έργου, αλλά και οριοθέτησης νέων στόχων το διάστημα πριν από τις εθνικές εκλογές, στο πλαίσιο σειράς συναντήσεων που έχω με τις Χανιώτισσες και τους Χανιώτες. Σε αυτές τις συναντήσεις επιλέγω να συνομιλήσω με τους συμπολίτες μας κάθε ηλικίας που με τιμούν με την παρουσία τους. Να τους ακούσω, να απαντήσω σε ερωτήματα, να θέσω ερωτήματα. Είναι μια πολύτιμη διαδικασία αμφίδρομης επικοινωνίας και ουσιαστικού διαλόγου. Εκείνο που “εισπράττω” είναι πως οι πολίτες αναγνωρίζουν ότι αυτά τα τέσσερα χρόνια εργάστηκα με σαφή μεταρρυθμιστική ατζέντα ως Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αλλά και με γνώση και τόλμη για συγκεκριμένα ζητήματα των Χανίων. Χαίρομαι που αναγνωρίζουν τη συνεισφορά μου στο γεγονός ότι καταφέραμε να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων στα Χανιά, όπως χαίρομαι που γνωρίζουν ότι η πρωτοβουλία που ανέλαβα για την αύξηση της χωρητικότητας στο Αεροδρόμιο “Δασκαλογιάννης” των Χανίων έχει σημαντικά οικονομικά οφέλη για την οικονομία συνολικά του Νομού Χανίων. Οι πολίτες ζητούν ειλικρίνεια. Ζητούν το “ναι” να είναι “ναι” και το “όχι” να είναι “όχι”. Ζητούν, επίσης, να είσαι παρών, να δίνεις τον καλύτερο εαυτό σου για να εκπροσωπείς θεσμικά τα συμφέροντα του τόπου σου και των ανθρώπων του. Αυτόν τον δρόμο, της ειλικρίνειας και της δουλειάς, βαδίζω κι έτσι θα συνεχίσω να πορεύομαι, γιατί μπορώ να κοιτώ τις Χανιώτισσες και τους Χανιώτες με ψηλά το κεφάλι.
Ο Βασίλης Διγαλάκης ποια θεωρεί ότι ήταν η ποιοτικότερη παρέμβαση ή έργο το οποίο ωφέλησε ή θα ωφελήσει μακροπρόθεσμα την τοπική κοινωνία;
Θα έλεγα ότι αυτή είναι η πρωτοβουλία μου “Study in Crete”, που ήρθε ως αποτέλεσμα της θεσμοθέτησης, όταν ήμουν Υφυπουργός, των ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών. Τι κάναμε; Δώσαμε τη δυνατότητα στα δημόσια πανεπιστήμια να ιδρύουν προπτυχιακά προγράμματα σπουδών σε ξένη γλώσσα για αλλοδαπούς φοιτητές, με στόχο να καταστήσουμε τη χώρα εκπαιδευτικό κέντρο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Έχουν ήδη ιδρυθεί και λειτουργούν τα πρώτα προγράμματα προσελκύοντας σημαντικό ενδιαφέρον από αλλοδαπούς φοιτητές: Αρχαιολογία, Ιστορία και Λογοτεχνία της Αρχαίας Ελλάδας (ΕΚΠΑ), αλλά και Ιατρική στο ΕΚΠΑ, το ΑΠΘ και το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Συνδέσαμε τα πανεπιστήμιά μας με ξένα πανεπιστήμια.
Το περασμένο φθινόπωρο 15 κορυφαία Αμερικανικά πανεπιστήμια επισκέφθηκαν την Κρήτη και το Πολυτεχνείο μας. Έχουν ήδη συναφθεί οι πρώτες συμφωνίες με το Πολυτεχνείο Κρήτης. Μάλιστα, ένα από τα κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ, το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας, συμπεριλαμβάνει το Πολυτεχνείο Κρήτης μεταξύ των τριών πανεπιστημίων σε όλο τον κόσμο με τα οποία υλοποιεί προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών! Ως Χανιώτης, ως Ακαδημαϊκός και ως Βουλευτής Χανίων, έχω ένα όραμα. Να κάνουμε την Κρήτη εκπαιδευτικό κέντρο στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Το πέτυχαν οι Κύπριοι, και 15% του ΑΕΠ της Κύπρου προέρχεται από τα πανεπιστήμιά τους. Μπορούμε να το πετύχουμε κι εμείς και γι’ αυτό ανέλαβα την πρωτοβουλία “Study in Crete”. Γιατί η Κρήτη πληροί όλες τις προϋποθέσεις. Έχει δυναμικά και εξωστρεφή πανεπιστήμια, υψηλό επίπεδο ακαδημαϊκού προσωπικού, ιστορία και πολιτισμό, στρατηγική γεωγραφική θέση, θαυμάσιο περιβάλλον και κλίμα, ενώ είναι ένας ασφαλής προορισμός.