Το νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση, που θα κατατεθεί τους επόμενους μήνες, θα είναι, όπως δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ένα εμβληματικό νομοσχέδιο και θα ρυθμίζει συνολικά το πλαίσιο λειτουργίας των πανεπιστημίων, επισημαίνει ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδιος για τα θέματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Βασίλης Διγαλάκης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «Φιλελεύθερος» και τη δημοσιογράφο Μαρία Μουρελάτου.
«Γνώμονας είναι ένα σύγχρονο, περισσότερο αυτόνομο και εξωστρεφές πανεπιστήμιο, που δεν θα αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης της αξιοκρατίας και θα στοχεύει στην αριστεία και την καινοτομία. Γι’ αυτό και το υπό διαμόρφωση νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις που θα ενισχύουν την αξιοκρατία στη διαδικασία εκλογής καθηγητών, θα οργανώνουν πιο αποτελεσματικά τη διοικητική διάρθρωση και τις βασικές διοικητικές δομές των ΑΕΙ, αλλά και τη διαχείριση και αξιοποίηση των πόρων τους, θα μειώνουν τη γραφειοκρατία και θα διευκολύνουν την κινητικότητα των φοιτητών», υπογραμμίζει ο κ. Διγαλάκης.
«Ακόμα, οι μεταρρυθμίσεις που επεξεργαζόμαστε αφορούν τον σταθερό μας στόχο για τον εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων σπουδών και την ενίσχυση της εξωστρέφειας και της διεθνοποίησης του ελληνικού πανεπιστημίου», σημειώνει ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων.
«Η μεταρρυθμιστική προσπάθεια δεν σταματάει με την ψήφιση του νομοσχεδίου», προσθέτει ο κ. Διγαλάκης, τονίζοντας ότι «είναι πολύ σημαντικά τα επόμενα βήματα και η υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων. Για παράδειγμα, το νομοσχέδιο θα ενισχύσει το αυτοδιοίκητο και θα δίνει τη δυνατότητα στα πανεπιστήμια να διαφοροποιηθούν μέσω των οργανισμών και των εσωτερικών τους κανονισμών. Επομένως, θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι τα πανεπιστήμια θα ανταποκριθούν καταρτίζοντας τους οργανισμούς και τους κανονισμούς τους».
Ο κ. Διγαλάκης επισημαίνει, ακόμη, ότι «απαιτείται αναθεώρηση των κριτηρίων που ισχύουν για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ώστε να αποφευχθεί το φαινόμενο τόσο πολλών τμημάτων (περίπου 40%) με βάση εισαγωγής κάτω από το όριο των 10.000 μορίων. Σε αυτήν την κατεύθυνση εντάσσεται και ο συνδυασμός γενικού κριτηρίου εισαγωγής με βαθμολογικά κριτήρια μαθημάτων που θα θέτει η κάθε Σχολή. Καλέσαμε τους εμπλεκόμενους, μεταξύ αυτών και την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) να καταθέσουν τις απόψεις τους σε μια σύντομη διαβούλευση για το θέμα των κριτηρίων εισαγωγής. Η συμβολή της ΕΘΑΑΕ είναι καθοριστική, γιατί είναι επιφορτισμένη και με την εισήγηση για την αναδιάταξη του χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και με την αξιολόγηση, η οποία θα κρίνει ποια τμήματα πληρούν τις προϋποθέσεις ακαδημαϊκής λειτουργίας», εξηγεί ο Υφυπουργός.
Μια πρακτική «ιδιαίτερα διαδεδομένη και ωφέλιμη εκτός Ελλάδας» που εισάγει το νομοσχέδιο, όπως αναφέρει ο κ. Διγαλάκης, είναι η κινητικότητα των φοιτητών. «Οι υποψήφιοι της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης δέχονται μεγάλη πίεση από τον περιορισμένο χρόνο και τα σύνθετα κριτήρια που κρίνουν την επιλογή των σπουδών τους. Αν μετά την εισαγωγή τους στο πανεπιστήμιο διαπιστώσουν ότι δεν τους αρέσει ή δεν τους ταιριάζει το επιστημονικό αντικείμενο το οποίο σπουδάζουν, θα πρέπει να τους δώσουμε μια δεύτερη ευκαιρία με την επιλογή της μετακίνησης. Με τον τρόπο αυτό θα μειώσουμε το φαινόμενο των “λιμναζόντων” φοιτητών και της εγκατάλειψης των σπουδών. Η δυνατότητα να μετακινηθεί ένας φοιτητής σε τμήμα με διαφορετικό αντικείμενο θα πρέπει να γίνει υπό σαφείς προϋποθέσεις -π.χ. σε αρχικά έτη σπουδών και με αναγνώριση κάποιων συγκεκριμένων μαθημάτων- και χωρίς να παραβιάζεται η αξιοκρατία και ο σεβασμός στη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων».
Ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων σημειώνει, τέλος, ότι «χρειάζεται, επίσης, να διαμορφωθούν οι κατάλληλες συνθήκες και υποδομές, ώστε να μπορούν να ευδοκιμήσουν οι μεταρρυθμίσεις. Η προσπάθειά μας να καταστήσουμε την Ελλάδα εκπαιδευτικό κέντρο στη νοτιοανατολική Ευρώπη απαιτεί εστίες που θα φιλοξενήσουν τους Έλληνες και ξένους φοιτητές, διαφήμιση των Πανεπιστημίων μας στο εξωτερικό, ενίσχυσή τους για να καλλιεργήσουν τη διεπιστημονικότητα, τη διεθνοποίηση και τις συνεργασίες με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Όλα αυτά απαιτούν πόρους και για τον λόγο αυτό θα διαμορφώσουμε τις κατάλληλες δράσεις στο ΕΣΠΑ και στο Ταμείο Ανάκαμψης που θα υποστηρίξουν τις μεταρρυθμίσεις. Με τον τρόπο αυτό θα πετύχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα, την αναβάθμιση της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα».