ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΛΟΓΟΣ
13/11/2019 6:40 μμ
Ομιλία του υφυπουργού Παιδείας Βασίλη Διγαλάκη στο πλαίσιο της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2019.

Ομιλία του υφυπουργού Παιδείας Βασίλη Διγαλάκη στο πλαίσιο της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2019.

Βασίλειος Διγαλάκης ( Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων)

Ευχαριστώ. Κ. Πρόεδρε, κύριε Πρόεδρε της ΑΔΙΠ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα προσπαθήσω το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου να το αφιερώσω, πραγματικά, σε αυτό το οποίο συζητάμε σήμερα, την αξιολόγηση, αλλά προηγουμένως πρέπει να σχολιάσω ορισμένα πράγματα που ακούστηκαν από τον Εισηγητή της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Άκουσα και εγώ και με έκπληξη τον άκουσα να λέει ότι: «Σεβάστηκαν την ΑΔΙΠ». Σεβάστηκαν την ΑΔΙΠ όταν ο ίδιος ο νόμος του κ. Γαβρόγλου, ο 4485, προέβλεπε ότι σε συγχωνεύσεις, καταργήσεις κ.λπ. πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., προϋποθέτουν γνωμοδότηση της ΑΔΙΠ και το παράκαμψαν αυτό νομοθετώντας, αντί να εκδώσουν Προεδρικά Διατάγματα. Άκουσα και την κυρία Τζούφη να λέει, ότι δήθεν είχαν προϋπάρξει αξιολογήσεις της ΑΔΙΠ για τα πανεπιστήμια. Μα κυρία Τζούφη, άλλο πράγμα είναι η αξιολόγηση ενός ιδρύματος και της εκπαιδευτικής του λειτουργίας και άλλο πράγμα είναι η αξιολόγηση της ΑΔΙΠ για την συγχώνευση ιδρυμάτων. Αν διαβάσετε καλά την έκθεση της ΑΔΙΠ, θα δείτε ότι τα κριτήρια τα οποία θέτει η Ένωση Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων είναι η διερεύνηση, διατήρηση της αναβάθμισης της τεχνολογικής εκπαίδευσης, διεύρυνση πανεπιστημιακού τομέα, η συσχέτιση αναπτυξιακών προοπτικών και λοιπά και στο τέλος λέει ότι: «Τα συμπεράσματα από τις προηγούμενες αξιολογήσεις», αυτές δηλαδή στις οποίες εσείς αναφερθήκατε, «θα έπρεπε να αποτελέσουν κρίσιμη εισροή στη μελέτη», η οποία δεν έγινε ποτέ.

Είπατε κύριε Φίλη ότι κατηγόρησα ότι έγιναν συναλλαγές για την συγχώνευση των Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι.. Ξέρετε προτάσεις για ίδρυση τμημάτων είχαν γίνει και από άλλα Πανεπιστήμια από το Δημοκρίτειο και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και αναφέρομαι σε αυτά τα δύο Πανεπιστήμια ειδικά γιατί γνωρίζουμε όλοι ότι είναι ακριτικά Πανεπιστήμια και πρέπει να τα κοιτάμε με ιδιαίτερη ευαισθησία. Τις προτάσεις τους αυτές δεν τις εξετάσετε ποτέ αλλά ιδρύθηκαν τμήματα μόνο σε Πανεπιστήμια τα οποία προχώρησαν σε συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι. για να ξεκαθαρίζουμε. Στις γνωμοδοτήσεις για το ΑΘΗΝΑ, αναφέρθηκε η κυρία Υπουργός οπότε δεν θα αναφερθώ.

Όσον αφορά την αξιολόγηση, η αξιολόγηση και η πιστοποίηση είναι βασικά εργαλεία για τη βελτίωση των Ιδρυμάτων. Πρώτον η αξιολόγηση για τη βελτίωση των χρωμάτων και δεύτερον η πιστοποίηση για να έχει αξία το πτυχίο που παίρνει ο Έλληνας απόφοιτος. Ως Πρύτανης συμμετείχαν στην εξωτερική αξιολόγηση του Πολυτεχνείου Κρήτης και προηγουμένως είχα συμμετάσχει στις αξιολογήσεις του τμήματος μου.

Υπάρχουν και ποιοτικά στοιχεία στην έκθεση της ΑΔΙΠ και εγώ το πιο θετικό που βλέπω είναι ότι η έκθεση της ΑΔΙΠ αναφέρει την εστίαση Ιδρυμάτων στη διαμόρφωση κουλτούρας ποιότητας. Άρα τα Ιδρύματά μας πλέον γνωρίζουν ότι πρέπει να αξιολογούνται, δείχνουν προσήλωση σε αυτή τη διαδικασία και αυτό είναι πολύ θετικό.

Υπήρξε σχόλιο και από την κυρία Κεφαλίδου για τη μικρή συμμετοχή των φοιτητών στις αξιολογήσεις. Υπάρχει αυτή η αντίδραση από αυτούς που αντιδρούν και σε διάφορα άλλα να συμμετέχουν στις αξιολογήσεις όμως οι φοιτητές η μεγάλη πλειοψηφία θέλει να συμμετέχει και η δική μου εμπειρία είναι ότι θα συμμετέχει πολύ περισσότερο αν βλέπει ότι τα σχόλια που κάνει στις αξιολογήσεις πιάνουν τόπο. Αν δηλαδή υπάρχει ανάδραση στο σύστημα. Και γνωρίζετε ότι τα αποτελέσματα στις αξιολογήσεις των φοιτητών για τους καθηγητές τους είναι όχι τόσο τα στατιστικά που βγάζει κανείς, όσο τα ποιοτικά σχόλια που βλέπεις μέσα σε αυτές τις αξιολογήσεις γιατί μέσα από αυτά τα ποιοτικά σχόλια μπορείς να κάνεις πραγματικά τα προγράμματα σπουδών καλύτερα.

Μερικά στοιχεία της ΑΔΙΠ, για τις πιστοποιήσεις του 2018 είδα ότι έγιναν πιστοποιήσεις σε δώδεκα συστήματα διασφάλισης ποιότητας πανεπιστημίων και εννέα προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών. Άκουσα ότι για το 2019 εκτιμά η ΑΔΙΠ ότι θα γίνουν 100 πιστοποιήσεις Ιδρυμάτων ή προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών αυτή τη στιγμή, που βρισκόμαστε κύριε Πρόεδρε;

Βρισκόμαστε στο νούμερο 96. Είναι θετικό ότι προχωράμε άλλα απαντώντας και στην ερώτηση της κυρίας Κεφαλίδου του για την αξιολόγηση των μεταπτυχιακών, φυσικά και πρέπει να αξιολογηθούν τα μεταπτυχιακά προγράμματα και να πιστοποιηθούν, γιατί ναι μεν ορισμένα από αυτά δεν απαιτούν πόρους της πολιτείας αλλά η χρηματοδότηση τους είναι από δίδακτρα, αλλά δεν παύουν να φοιτούν Έλληνες φοιτητές και εμείς πρέπει να είμαστε υπεύθυνοι απέναντι στα προγράμματα σπουδών, τα οποία προσφέρουμε στους φοιτητές.

Αν βάλει κανείς τα προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών και τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών μαζί, ανεβαίνουμε σε έναν αριθμό ο οποίος πάει στα 1.300 με 1.400 ίσως και παραπάνω. Και αν λάβουμε υπόψη ότι τα προγράμματα σπουδών πρέπει να αξιολογούνται και να πιστοποιούνται περιοδικά, το νούμερο 100 δεν φτάνει. Πρέπει η ΑΔΙΠ να ανεβάσει τους ρυθμούς της πολύ παραπάνω και τα προγράμματα πρέπει να πιστοποιούνται τακτικά και αυτό φυσικά δεν μπορεί να γίνει όταν έχεις μόνο 17 από τις 45 οργανικές θέσεις καλυμμένες. Άλλο ένα στοιχείο σεβασμού της ΑΔΙΠ από την προηγούμενη κυβέρνηση. Φυσικά με ανησύχησε και το θέμα της απορρόφησης του ΕΣΠΑ, το οποίο βεβαίως είναι συνάρτηση και αυτό του δυναμικού της ΑΔΙΠ. Βέβαια, είναι ενθαρρυντική η πρόβλεψη ότι το 2019 θα ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο.

Πάμε σε ένα άλλο θέμα. Ο ρόλος της ΑΔΙΠ, εκτός από αξιολόγηση και πιστοποίηση, έχει να κάνει με μακροχρόνιο σχεδιασμό και προγραμματισμό. Η ΑΔΙΠ πρέπει να είναι σύμβουλος της Πολιτείας. Αναρωτήθηκε ο κ. Στυλιανίδης κάποια στιγμή για το διά ταύτα της έκθεσης. Η απάντηση είναι στη σελίδα 138 της έκθεσης της ΑΔΙΠ, ότι η Διεύθυνση Συμφωνιών Προγραμματικού Σχεδιασμού και Χρηματοδοτήσεων δεν έχει διαχρονικά λειτουργήσει, άρα αυτό πρέπει να αλλάξει.

Η ΑΔΙΠ πρέπει να παίξει το ρόλο του συμβούλου της Πολιτείας, όπως είπε και η Υπουργός, στο θέμα της ανώτατης εκπαίδευσης και να αναβαθμιστεί σημαντικά ο ρόλος της. Μόνο με αυτόν τον τρόπο, μόνο με ένα μακροχρόνιο σχεδιασμό πέρα από τα όρια της θητείας οποιασδήποτε πολιτικής ηγεσίας, μπορεί να πάει η παιδεία και η ανώτατη εκπαίδευση ειδικότερα μπροστά, με σεβασμό σε θεσμούς και διαδικασίες. Αυτό απαντά και σε άλλες ερωτήσεις για το τι θα κάνουμε στο χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και με την τεχνολογική εκπαίδευση. Πρέπει η ΑΔΙΠ εκεί  να παίξει το ρόλο της με τις προτάσεις στο στρατηγικό σχεδιασμό.

Θα κλείσω με το θέμα των κατατάξεων των ελληνικών πανεπιστημίων. Πραγματικά, στα ελληνικά πανεπιστήμια υπάρχουν νησίδες και πόλοι αριστείας. Είμαι από τα Χανιά και σε λίγες μέρες κλείνουμε τα 100 χρόνια από την ίδρυση του Οικονομικού Πανεπιστημίου, το οποίο είχε ιδρυθεί στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Βενιζέλου. Το Μετσόβιο Πολυτεχνείο επίσης είχε γίνει πανεπιστήμιο στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Βενιζέλου. Είναι δύο από τα πανεπιστήμια που τους αξίζει να είναι πολύ ψηλότερα από εκεί που είναι και εμείς ως Κυβέρνηση αυτό που θα κάνουμε είναι να δώσουμε τους θεσμούς, τις διαδικασίες και τα μέσα στα πανεπιστήμια στα αυτά να πάνε εκεί που τους αξίζει, γιατί αυτό αξίζει στα παιδιά όλων των τάξεων των ελληνικών οικογενειών.

Ευχαριστώ που μου το θυμίσατε.

Ήδη, εχθές βγάλαμε μια ανακοίνωση από το Υπουργείο που λέει ότι τα πενταετή του ΠΑΔΑ θα προωθηθούν στην ΑΔΙΠ για γνωμοδότηση.


Μοιραστείτε τοShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter