Ήρθε η ώρα να μπουν τα Χανιά στον χάρτη των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, με στόχο την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης

Ήρθε η ώρα να μπουν τα Χανιά στον χάρτη των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, με στόχο την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης

Σειρά τηλεδιασκέψεων σχετικά με την πρόσφατη πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για τον χαρακτηρισμό σχολικών μονάδων ως Πρότυπων και Πειραματικών είχε ο βουλευτής Χανίων της ΝΔ και πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, Βασίλης Διγαλάκης.

Στις διαδοχικές τηλεδιασκέψεις έλαβαν μέρος η Γενική Γραμματέας Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων Αναστασία Γκίκα, ο Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης Εμμανουήλ Καρτσωνάκης, η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων Πόπη Κασσωτάκη – Ψαρουδάκη, ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων Εμμανουήλ Τζανάκης, ο Αντιδήμαρχος Παιδείας του Δήμου Χανίων Αντώνης Βαρδάκης, η εντεταλμένη Περιφερειακή Σύμβουλος στον τομέα Υγείας, Παιδείας και Πολιτισμού στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων Σοφία Μαλανδράκη, ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Δήμου Χανίων Γρηγόρης Γκουλούσης και ο Καθηγητής Γεώργιος Καρυστινός, μέλος και αναπληρωτής Προέδρου της Περιφερειακής Επιτροπής Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων Κρήτης, ως εκπρόσωπος του Πολυτεχνείου Κρήτης.

Ο θεσμός των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων ενισχύθηκε και διευρύνθηκε με τον ν.4692/2020. Στα Πρότυπα σχολεία  ενισχύεται η αριστεία με την έννοια της διαρκούς αυτο-βελτίωσης των μαθητών, ενώ η εισαγωγή των μαθητών σε αυτά γίνεται με εξετάσεις. Στα Πειραματικά Σχολεία δίνεται έμφαση σε υλοποίηση πειραματικών μεθόδων, πρακτικών και νέων εκπαιδευτικών εργαλείων σε τυχαίο δείγμα του μαθητικού πληθυσμού και η εισαγωγή σε αυτά γίνεται με κλήρωση.

Συζητήθηκαν τα οφέλη από τον χαρακτηρισμό σχολικών μονάδων ως Πρότυπα ή/και Πειραματικά Σχολεία και εκφράστηκε από όλους η πεποίθηση ότι η συγκυρία είναι κατάλληλη για να ιδρυθούν πειραματικά σχολεία στον νομό Χανίων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό ότι το δίκτυο αυτό μεγαλώνει σε όλη την Κρήτη, αφού ήδη έχουν κατατεθεί αιτήσεις συμπληρωματικά στα ήδη λειτουργούντα πειραματικά και πρότυπα σχολεία των νομών Ρεθύμνου και Ηρακλείου.

Στις συζητήσεις διαπιστώθηκε από όλους ότι η πλέον ενδεδειγμένη λύση για τον Δήμο Χανίων είναι ο χαρακτηρισμός του 7ου Δημοτικού και του 1ου Γυμνασίου ως πειραματικών, καθώς συγκεντρώνουν πλήθος πλεονεκτημάτων:

  • τόσο το 7ο Δημοτικό όσο και το 1ο Γυμνάσιο στεγάζονται σε ιστορικά κτίρια, σε απόσταση μόλις 100 μέτρων μεταξύ τους,
  • η θέση των δύο σχολικών μονάδων στο κέντρο της πόλης των Χανίων και ο μικρός αριθμός μαθητών τους σήμερα καθιστούν εύκολη την πρόσβαση μαθητών από όλες τις περιοχές του Δήμου Χανίων σε αυτές,
  • τόσο η θέση, όσο και η ιστορικότητα των κτιρίων αποτελούν βασικά στοιχεία για τον χαρακτηρισμό σχολικών μονάδων ως πειραματικά σχολεία,
  • ο χαρακτηρισμός των παραπάνω σχολείων ως πειραματικά θα συμβάλλει στην αναβάθμισή τους και στην επίλυση του κρίσιμου προβλήματος μείωσης μαθητικού δυναμικού που αντιμετωπίζουν τα τελευταία χρόνια οι δύο συγκεκριμένες σχολικές μονάδες.

Σε δήλωσή του, ο βουλευτής Χανίων της ΝΔ, Βασίλης Διγαλάκης σημειώνει ότι:

«Ο θεσμός των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων έχει αγκαλιαστεί από την κοινωνία, όπως εκφράστηκε το περασμένο καλοκαίρι με ένα πολλαπλάσιο αριθμό αιτήσεων από τις διαθέσιμες θέσεις. Η επέκταση του δικτύου έρχεται να ικανοποιήσει αυτή την ανάγκη, ιδιαίτερα σημαντική σε Δήμους της περιφέρειας. Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος που έχουν κατατεθεί ήδη αιτήσεις για τον χαρακτηρισμό του 1ου Γυμνασίου Χανίων και του Νηπιαγωγείου Ταυρωνίτη ως πειραματικών. Θα πρέπει να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να κατατεθεί και η αίτηση του 7ου Δημοτικού Σχολείου για τον χαρακτηρισμό του ως πειραματικό, ώστε να δημιουργηθεί στον νομό μας μια αλληλουχία εκπαιδευτικών μονάδων με σκοπό την προώθηση της αριστείας και τη συνολικότερη αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Το δίκτυο αυτό μπορεί να συμπληρωθεί σε επόμενη φάση με την ίδρυση ενός Πρότυπου ή Πειραματικού Λυκείου.»