Συνέντευξη στην εφημερίδα Νέοι Ορίζοντες

Συνέντευξη στην εφημερίδα Νέοι Ορίζοντες

Συνέντευξη του βουλευτή Χανίων Βασίλη Διγαλάκη στο φύλλο της εφημερίδας Νέοι Ορίζοντες της Τετάρτης 24 Φεβρουαρίου 2021 και τον δημοσιογράφο Κωνσταντίνο Μουντάκη.

  1. Ως υφυπουργός Παιδείας ζήσατε από πρώτο χέρι τα προβλήματα που αντιμετώπισαν τα Λύκεια της Κισάμου, με μαθητές και εκπαιδευτικούς να αναγκάζονται πλέον να κάνουν μαθήματα σε αίθουσες προκάτ. Τι θεωρείτε ότι πρέπει να γίνει για να βελτιωθούν οι υπάρχουσες συνθήκες, καθώς οι διευθυντές των σχολείων εκφράζουν συνεχώς παράπονα τόσο για τη λειτουργικότητά τους, όσο και για την επάρκεια των χώρων;

Γνωρίζω πολύ καλά την κατάσταση. Κανέναν μας δεν χαροποιεί το γεγονός ότι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί κάνουν μάθημα σε προκατασκευασμένες αίθουσες από την αρχή της τρέχουσας σχολικής χρονιάς. Είναι, όμως, μία αναγκαία προσωρινή λύση, μετά τον ισχυρό σεισμό που σημειώθηκε το Νοέμβριο του 2019, και είχε ως αποτέλεσμα να υποστούν σημαντικές ζημιές και να κριθούν ως ακατάλληλα, από τους μηχανικούς της ΚΤΥΠ Α.Ε. (Κτιριακές Υποδομές), και τα επτά κτίρια του σχολικού συγκροτήματος της Κισάμου, που στέγαζε το ΓΕΛ και το ΕΠΑΛ. Αντιλαμβάνεστε ότι η αναγκαστική επιλογή των προκατασκευασμένων αιθουσών, ως προσωρινή, επαναλαμβάνω, λύση, δεν δίνει τη δυνατότητα μεγάλων παρεμβάσεων, διότι τα δεδομένα είναι πολύ συγκεκριμένα. Οι αίθουσες αυτές πληρούν τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές ασφάλειας, αλλά αν υπάρχουν δυνατότητες βελτίωσης κάποιων επιμέρους θεμάτων, είναι προφανές ότι θα πρέπει να εξεταστούν άμεσα από τους αρμόδιους φορείς και να προχωρήσουν οι απαιτούμενες ενέργειες. Το γεγονός ότι οι προκατασκευασμένες αίθουσες αποτελούν προσωρινή λύση δεν σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να εξαντληθούν οι δυνατότητες αναβάθμισης της υφιστάμενης κατάστασης για μαθήτριες – μαθητές και εκπαιδευτικούς.

 

  1. Θεωρείτε ότι οι διαδικασίες για την κατασκευή νέων κτιρίων που θα στεγάσουν τα Λύκεια βρίσκονται σε καλό δρόμο και τι πρέπει να γίνει για να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί.

Έχω επισκεφθεί αρκετές φορές την Κίσαμο και σε αυτές τις επισκέψεις το πρώτο θέμα που εξετάζουμε κάθε φορά με τη Δημοτική Αρχή, αλλά και με εκπροσώπους της σχολικής κοινότητας είναι η πορεία και η δυνατότητα περαιτέρω επίσπευσης των διαδικασιών, ζήτημα για το οποίο διατηρώ, παράλληλα, συχνή επικοινωνία, τόσο με τον Δήμο Κισάμου, όσο και με την ΚΤΥΠ Α.Ε.

Σας θυμίζω ότι κατά την τελευταία μου επίσκεψη στην Κίσαμο, στις 30 Ιανουαρίου 2021, είχα επισημάνει ότι η έγκριση του προτεινόμενου κτιριολογικού προγράμματος, πριν από την ολοκλήρωση των διαδικασιών μεταβίβασης του οικοπέδου και του υφιστάμενου σχολικού κτιριακού συγκροτήματος από την ΚΤΥΠ Α.Ε. στον Δήμο Κισάμου, έγινε για να κερδηθεί χρόνος, καθώς υπήρξαν καθυστερήσεις στις διαδικασίες μεταβίβασης. Στόχος είναι με την ολοκλήρωση της μεταβίβασης να είμαστε έτοιμοι για την έγκριση του τελικού κτιριολογικού προγράμματος.

Πιστεύω ότι είμαστε σε καλό δρόμο, αλλά επίσης πιστεύω ότι υπάρχουν δυνατότητες να «τρέξουμε» ακόμα γρηγορότερα. Αυτό προϋποθέτει συνεχή παρακολούθηση του θέματος, άμεσες αποφάσεις, όταν αυτές απαιτούνται, χωρίς καμία χρονοτριβή και διαρκή συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων (Δήμος Κισάμου, Κτιριακές Υποδομές Α.Ε., Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχολική κοινότητα).

Το διακύβευμα είναι σημαντικό: να αποκτήσουν τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί στην Κίσαμο ένα νέο, σύγχρονο και απολύτως λειτουργικό σχολικό συγκρότημα το ταχύτερο δυνατόν. Το έργο θα γίνει. Το μεγάλο «στοίχημα» είναι να γίνει στους ελάχιστους προβλεπόμενους χρόνους προκειμένου η προσωρινή λύση των προκατασκευασμένων αιθουσών να αποτελέσει παρελθόν όσο το δυνατόν συντομότερα.

  1. Οι διευθυντές των δύο Λυκείων εξέφρασαν τους προβληματισμούς τους για την πληρότητα της χώρων, καθώς θεωρούν ότι δεν επαρκούν για την κάλυψη των συνολικών αναγκών βάσει και τη δυναμική αύξηση της περιοχής και των νέων ειδικοτήτων στο ΕΠΑΛ που πιθανότατα να προκύψουν. Ποια η γνώμη σας;

Η γνώμη μου είναι γνωστή και την έχω εκφράσει δημόσια. Το προτεινόμενο κτιριολογικό πρόγραμμα διαμορφώθηκε με βάση τα στοιχεία που εστάλησαν στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων από τον Δήμο Κισάμου. Είναι στοιχεία που, όπως είπα και κατά την τελευταία μου επίσκεψη στην Κίσαμο, στις 30 Ιανουαρίου 2021, δόθηκαν από τις Διευθύνσεις των δύο σχολείων, του ΓΕΛ και του ΕΠΑΛ. Τροποποιήσεις επί του κτιριολογικού προγράμματος είναι εφικτές, αλλά θα πρέπει να είναι ρεαλιστικές, καθώς τυχόν μαξιμαλιστικές απαιτήσεις θα επιφέρουν καθυστερήσεις στην υλοποίηση του στόχου.

Θυμίζω ότι στην επίσκεψη αυτή είχαμε μία αναλυτική και εποικοδομητική συζήτηση με τον δήμαρχο Γιώργο Μυλωνάκη, τον αντιδήμαρχο Παιδείας Γιώργο Χαχλάκη, την πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Κισάμου Νίκη Κατερινάκη, τη γενική γραμματέα Πόπη Καπετανάκη, τον πρόεδρο της Δευτεροβάθμιας Σχολικής Επιτροπής Μιχάλη Θεοδωρογλάκη, τον δημοτικό σύμβουλο της μείζονος αντιπολίτευσης Νεκτάριο Ψαράκη, τον επικεφαλής της ελάσσονος αντιπολίτευσης Γιώργο Φραγκιουδάκη, που είναι και μέλη της Επιτροπής για τα θέματα των Λυκείων, καθώς και τους διευθυντές του ΓΕΛ και του ΕΠΑΛ, Χάρη Παπαευαγγέλου και Νεκτάριο Ζουριδάκη.

 

  1. Μπορείτε να ριψοκινδυνεύσετε μια πρόβλεψη για το πότε θα είναι έτοιμο το νέο κτιριακό συγκρότημα των Λυκείων; Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που πρέπει να ξεπεραστούν;

Πιστεύω ότι δεν πρέπει να μπούμε σε μία τέτοια διαδικασία. Τα λόγια είναι εύκολα, οι πράξεις είναι αυτές που, τελικά, μετράνε. Ήδη, από την πρώτη στιγμή που το παλαιό σχολικό συγκρότημα κρίθηκε ακατάλληλο, έχουμε προχωρήσει σε συγκεκριμένες πράξεις, με στόχο, αρχικά, την προσωρινή λύση, κάτι που έγινε εντός χρονοδιαγραμμάτων. Θυμίζω ότι οι προκατασκευασμένες αίθουσες ήταν έτοιμες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, παρότι είχαμε να αντιμετωπίσουμε την πανδημία και τις αυξημένες ανάγκες σε αίθουσες για την προσχολική αγωγή και για να το πετύχουμε αυτό δώσαμε αγώνα δρόμου.

Συνεχίζουμε μεθοδικά για την οριστική λύση, στοχεύοντας στη σύντμηση του χρόνου. Είναι μία σύνθετη διαδικασία, με αρκετά στάδια και στην οποία εμπλέκονται αρκετοί φορείς. Το σημαντικότερο θέμα, όχι πρόβλημα, που θα πρέπει να προχωρήσει, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της μεταβίβασης και την έγκριση του τελικού κτιριολογικού προγράμματος, είναι η εκπόνηση των αναγκαίων μελετών. Για τον λόγο αυτό είχα πρόσφατα συνάντηση εργασίας με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και τον Γενικό Διευθυντή της ΚΤΥΠ Α.Ε., στους οποίους έθεσα όλα τα εκκρεμή ζητήματα, εξήγησα την ιδιαιτερότητα της κατάστασης (ότι πρόκειται για ένα νέο σχολικό συγκρότημα που θα πρέπει να ολοκληρωθεί τάχιστα προκειμένου οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί των δύο σχολείων να σταματήσουν να κάνουν μαθήματα σε προκατασκευασμένες αίθουσες) και ζήτησα να μη χαθεί ούτε μία ημέρα. Υπάρχουν διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, έχουν γίνει οι απαραίτητες συνεννοήσεις με την Περιφέρεια Κρήτης, επομένως είναι κομβικό να προχωρήσουν γρήγορα οι μελέτες ώστε να έχουμε ένα «ώριμο» έργο προς χρηματοδότηση. Τέλος, πάλι μετά την ολοκλήρωση της μεταβίβασης, θα πρέπει ο Δήμος να εκδώσει άδεια κατεδάφισης του παλιού σχολικού συγκροτήματος, ώστε αυτή να γίνει παράλληλα με τις διαδικασίες δημοπράτησης και να αποφύγουμε καθυστερήσεις.

 

  1. Έχει τεθεί πολλές φορές από φορείς της Κισάμου για την δημιουργία παραρτήματος Ανώτατης Εκπαίδευσης στην περιοχή. Σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, είναι αυτό εφικτό;

Δυστυχώς, ο χάρτης της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα αναπτύχθηκε άναρχα, χωρίς σχεδιασμό, με αποκορύφωμα τις αλλαγές του κ. Γαβρόγλου με τις πανεπιστημιοποιήσεις των ΤΕΙ και την ίδρυση τμημάτων ακόμα και με βουλευτικές τροπολογίες της τελευταίας στιγμής. Τα αποτελέσματα αυτής της καταστροφικής πολιτικής τα βλέπουμε σήμερα, καθώς το 40% των τμημάτων έχουν βάση εισαγωγής κάτω από τα 10.000 μόρια. Το μοντέλο των διάσπαρτων πανεπιστημιακών τμημάτων ήταν άλλη μια ελληνική πρωτοτυπία που απέτυχε πλήρως. Υποβαθμίζει το επίπεδο των σπουδών και την ακαδημαϊκή εμπειρία που βιώνουν οι φοιτητές, καθώς σπουδάζουν χωρίς να έρχονται σε επαφή με άλλες σχολές. Αλλά και δε «βοηθάει» τις τοπικές οικονομίες, με τον κακώς εννοούμενο τρόπο, καθώς οι φοιτητές συχνά δεν πηγαίνουν να σπουδάσουν στα τμήματα αυτά, αλλά επιδιώκουν μετεγγραφή σε κεντρικά ΑΕΙ. Επομένως, δεν πρέπει να «χαϊδεύουμε αυτιά» και να καλλιεργούμε ψεύτικες ελπίδες για ίδρυση πανεπιστημιακού τμήματος στην Κίσαμο.

Στη χώρα μας πρέπει να ενισχυθεί η τεχνική και η επαγγελματική εκπαίδευση. Για τον σκοπό αυτό ψηφίσαμε τον νόμο για την επαγγελματική και διά βίου εκπαίδευση τον περασμένο Δεκέμβριο. Η Κίσαμος μπορεί και πρέπει να αξιοποιήσει ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν στη διαδικασία αναβάθμισης της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης. Επίσης, η Ορθόδοξος Ακαδημία Κρήτης έχει αξιόλογη εκπαιδευτική δραστηριότητα και σχέδια για το μέλλον, που είναι σημαντικά για την Κίσαμο. Θα είμαι αρωγός σε όλες τις προσπάθειες ανάπτυξης αυτών των δραστηριοτήτων.

 

  1. Ποια θεωρείτε ότι είναι τα κυριότερα σημεία του νέου νόμου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που θα αλλάξουν σημαντικά τη μέχρι σήμερα κατάσταση στα Πανεπιστήμια της χώρας;

Θα επικεντρωθώ σε δύο βασικά σημεία. Πρώτον, τις ρυθμίσεις για την αποκατάσταση της ακαδημαϊκής ελευθερίας, της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών και για την προστασία της πανεπιστημιακής κοινότητας από φαινόμενα παραβατικότητας μέσα στα Πανεπιστήμια. Η εικόνα με την κρεμασμένη ταμπέλα στον λαιμό του Πρύτανη του Οικονομικού Πανεπιστημίου δυσφημεί το Ελληνικό Πανεπιστήμιο και ήταν απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας να δοθεί ένα τέλος σε αυτά τα φαινόμενα. Οι φοιτητές μας πρέπει να σπουδάζουν σε ένα ασφαλές πανεπιστήμιο, όπου ο καθένας πρέπει να μπορεί να λέει την άποψή του χωρίς να φοβάται ότι θα πέσει θύμα εκφοβισμού ή ακόμα και σωματικής βίας από κάποιες ηχηρές μειοψηφίες.

Δεύτερον, με τις αλλαγές στα κριτήρια εισαγωγής, αναγνωρίζεται για πρώτη φορά ο αποφασιστικός ρόλος των ΑΕΙ στην εισαγωγή των φοιτητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πρόκειται για αλλαγές που ενισχύουν τις ακαδημαϊκές προϋποθέσεις για την εισαγωγή των υποψηφίων με τη θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής από κάθε πανεπιστημιακό τμήμα και κάνουν πιο συνειδητή και στοχευμένη την επιλογή στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου μέσω της διαδικασίας εισαγωγής που θα γίνεται πλέον σε δύο φάσεις. Ένας μεγάλος αριθμός φοιτητών στη χώρα μας δεν ολοκληρώνει τις σπουδές του, είτε γιατί δεν έχει το απαιτούμενο υπόβαθρο για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της σχολής, είτε γιατί επιλέγει τυχαία τη σχολή και στην πορεία ανακαλύπτει ότι δεν τον ενδιαφέρει. Οι ρυθμίσεις για την εισαγωγή δίνουν απαντήσεις σε αυτά τα προβληματικά φαινόμενα.

 

  1. Για το θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών υπάρχουν αντιδράσεις από την εκπαιδευτική κοινότητα που υποστηρίζει ότι δεν έχει προηγηθεί ο ανάλογος διάλογος. Ποια είναι η γνώμη σας για το θέμα;

Η έννοια της αξιολόγησης είναι θεμελιακό στοιχείο για την κυβέρνηση της ΝΔ και βασικός πυλώνας των πολιτικών μας σε όλους τους τομείς. Στο πρόγραμμά μας για την Παιδεία, όταν μιλάμε για ένα σύγχρονο σχολείο, σε αυτό συμπεριλαμβάνεται και η αξιολόγηση όλων των συντελεστών του εκπαιδευτικού συστήματος. Και επιτρέψτε μου να πω ότι αν κάτι δεν το μετρήσεις τότε δεν μπορείς και να το βελτιώσεις. Άλλωστε η αξιολόγηση είναι μια διεθνής πρακτική που κανείς δεν πρέπει να στέκεται φοβικά απέναντί της. Συνολικά η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και η επικείμενη αξιολόγηση των εκπαιδευτικών συνιστούν μια ολοκληρωμένη προσέγγιση, που μόνο στόχο έχει τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης που προσφέρουμε στους μαθητές μας. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι σαφές ότι δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα αλλά διαμορφωτικό και θα στοχεύει στην επιβράβευση και τη συνεχή βελτίωση, ενώ θα συνδέεται με την επιμόρφωσή τους, κάτι που είναι ένα διαρκές ζητούμενο και απαίτηση της εκπαιδευτικής κοινότητας.