Συνέντευξη στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής

Συνέντευξη στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής

Συνέντευξη στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής και τη δημοσιογράφο Ελπίδα Οικονομίδη, Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2020.

Έχετε εξαγγείλει την έλευση ενός νομοσχεδίου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που, μεταξύ άλλων, θα προβλέπει «κινητικότητα των φοιτητών». Μπορεί να μας εξηγήσετε πώς ακριβώς θα επιτευχθεί αυτό;

Η κινητικότητα των φοιτητών θα εντάσσεται στο νομοσχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και ειδικότερα στην κατηγορία των ακαδημαϊκών θεμάτων. Έχουμε στην Ελλάδα το φαινόμενο η διάρκεια σπουδών να είναι πολύ μεγαλύτερη απ’ ό,τι στο εξωτερικό, τους λεγόμενους «αιώνιους φοιτητές». Οι λόγοι είναι πολλοί. Ένας από αυτούς είναι ότι υπάρχουν φοιτητές με χαμηλές βαθμολογίες που δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της σχολής όπου εισήχθησαν. Ένας άλλος είναι ότι ένας φοιτητής εισάγεται σε μια σχολή και στη συνέχεια συνειδητοποιεί ότι δεν του αρέσει. Στο εξωτερικό είναι εύκολο να αλλάξεις αντικείμενο σπουδών αν διαπιστώσεις ότι δεν είναι αυτό που ήθελες να σπουδάσεις.

Θέλουμε να δώσουμε αυτήν τη δυνατότητα και στην Ελλάδα, χωρίς να καταστρατηγήσουμε σε καμία περίπτωση τον θεσμό των πανελλαδικών εξετάσεων. Κι αυτό μπορεί να ισχύει και για έναν πολύ καλό φοιτητή, που, για παράδειγμα, εισάγεται στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και ανακαλύπτει ότι στην πραγματικότητα αυτό που ήθελε να σπουδάσει είναι Μαθηματικά, τα οποία έχουν χαμηλότερη βάση. Για ποιο λόγο, λοιπόν, σ’ αυτόν τον φοιτητή να μη δοθεί -στο δεύτερο έτος, για παράδειγμα- η δυνατότητα, χωρίς να ξαναμπεί στη διαδικασία των Πανελλαδικών, να εισαχθεί σε ένα τμήμα Μαθηματικών; Εφόσον, βέβαια, υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις και ακολουθηθεί αξιοκρατική διαδικασία. Τονίζουμε ότι αυτό θα αφορά σχολές με χαμηλότερη βάση από τις επιδόσεις του φοιτητή, ώστε να μην καταστρατηγηθεί ο αξιοκρατικός και αδιάβλητος θεσμός των Πανελλαδικών. Ο θεσμός της μετακίνησης που φέρνουμε φέτος πρώτη φορά στις μετεγγραφές θα επεκταθεί και σε αυτό το επίπεδο, αυτός είναι ο στόχος μας.

 Πρόσφατα αναφερθήκατε σε διπλά πτυχία. Ποιο θα είναι το όφελος για τον φοιτητή;

Έχουμε δύο κατηγορίες πτυχίων, που έχουν ήδη θεσμοθετήσει στα ξενόγλωσσα προγράμματα και θέλουμε να τα επεκτείνουμε και στα ελληνικά, τα διπλής ειδίκευσης και τα διπλά πτυχία. Τα διπλής ειδίκευσης αφορούν ένα τετραετές πρόγραμμα σπουδών που είναι διεπιστημονικό. Συνδυάζει, δηλαδή, γνωστικά αντικείμενα από δύο επιστήμες και δημιουργείται ένα διεπιστημονικό πρόγραμμα σπουδών, όπως για παράδειγμα Μαθηματικά-Βιολογία. Θα είναι μαθήματα που θα προσφέρονται από δύο τμήματα και θα οδηγούν στην απόκτηση ενός πτυχίου με συγκεκριμένο τίτλο σπουδών διπλής ειδίκευσης.

Όσον αφορά στο διπλό πτυχίο: Μπορεί κάποιος να θέλει να σπουδάσει Νομική και Πολιτικές Επιστήμες. Αντί να τελειώσει το ένα πτυχίο, να δώσει κατατακτήριες και να ξεκινήσει το άλλο, μπορεί να δημιουργηθεί ένα πρόγραμμα σπουδών, πάλι από τη συνεργασία δύο τμημάτων, βάσει του οποίου μέσα σ’ ένα διάστημα μεγαλύτερο, φυσικά, των 4 ετών, για παράδειγμα 6 έτη, στο τέλος ο απόφοιτος θα είναι κάτοχος και των δύο πτυχίων.

Πότε να περιμένουμε αλλαγές στην εισαγωγή στα πανεπιστήμια; Θα υπάρξει βάση του «10» ή κάποια άλλη βάση, οριζόμενη από τα πανεπιστήμια;

Συζητούνται διάφορα σενάρια για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Υπάρχει διαβούλευση για κριτήρια στα οποία δεν έχουμε καταλήξει ακόμα, όμως θα διαφέρουν από τμήμα σε τμήμα. Εμείς δεν κοιτάζουμε μόνο τη βάση εισαγωγής. Μπορεί, για παράδειγμα, δύο τμήματα να έχουν τελείως διαφορετικά χαρακτηριστικά. Στο ένα να υπάρχουν φοιτητές με καλές επιδόσεις και λόγω του μεγάλου αριθμού εισακτέων οι τελευταίοι να έχουν χαμηλή βαθμολογία, αλλά μπορεί να υπάρχουν και τμήματα τα οποία έχουν χαμηλή προτίμηση συνολικά, δηλαδή όλοι οι εισακτέοι να έχουν χαμηλές επιδόσεις. Ένα ακόμα κριτήριο είναι πόσοι εισακτέοι έχουν το κάθε τμήμα υψηλά στις προτιμήσεις τους ή απλά το δήλωσαν για να εισαχθούν σε μια σχολή. Μελετάμε όλες τις παραπάνω παραμέτρους.

Το πλαίσιο των μετεγγραφών αλλάζει φέτος. Πότε ξεκινάει η διαδικασία και ποιες είναι οι αλλαγές που φέρνετε;

Μέχρι πρότινος είχαμε τις μοριοδοτούμενες μετεγγραφές και αυτές λόγω αδελφού ή αδελφής. Τώρα βάζουμε ένα πρόσθετο κριτήριο, τη βάση μετεγγραφής, δηλαδή τα μόρια εισαγωγής του κάθε υποψηφίου να είναι κοντά στη βάση της σχολής όπου επιθυμεί να εισαχθεί. Επομένως, θα έχουμε λιγότερες μετεγγραφές προς τα περιζήτητα τμήματα, αλλά ακριβώς επειδή αναγνωρίζουμε την οικονομική και την κοινωνική ανάγκη δίνουμε σε αυτές τις περιπτώσεις τη δυνατότητα της μετακίνησης. Αν δεν μπορείς να μετεγγραφείς σε ένα αντίστοιχο τμήμα, μπορείς να μετακινηθείς σε ένα τμήμα του ίδιου επιστημονικού πεδίου, με χαμηλότερη βάση εισαγωγής.

Αναμένουμε την έναρξη της διαδικασίας εντός του Οκτωβρίου και οι δηλώσεις των ενδιαφερομένων θα γίνουν ταυτόχρονα τόσο για μετεγγραφές όσο και για μετακινήσεις θα γίνουν σε ύστερο χρόνο.

Οι μετακινήσεις είναι μία νέα προσθήκη, καινούργια διαδικασία προς τους δικαιούχους φοιτητές. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις και οι ευκαιρίες;

Αν κάποιος έχει περάσει σε ένα τμήμα Πληροφορικής και θέλει να μετακινηθεί στη Θεσσαλονίκη, θα δηλώσει τα τμήματα Πληροφορικής στην πόλη και παράλληλα άλλα τμήματα του ίδιου επιστημονικού πεδίου, όπως Μαθηματικό για παράδειγμα.

Ειδικότερα, προβλέπεται ότι ένας φοιτητής που αιτείται μετεγγραφής μπορεί να ζητήσει, όσον αφορά στον κύκλο των μετεγγραφών, έως δύο τμήματα που είναι αντίστοιχα και στη συνέχεια, βάσει κοινωνικών και οικονομικών κριτηρίων, έως πέντε τμήματα του ίδιου επιστημονικού πεδίου και έως δύο διαφορετικών περιφερειακών ενοτήτων. Δηλαδή, έχει εισαχθεί σε τμήμα της Πελοποννήσου, για παράδειγμα, και μπορεί να αιτηθεί να πάει σε τμήματα της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης.

Ποια είναι η διαδικασία: Η δήλωση γίνεται ταυτόχρονα, θα ολοκληρωθεί πρώτα ο κύκλος των μετεγγραφών και στη συνέχεια θα καλυφθούν οι θέσεις από τις μετακινήσεις μέχρι το «ταβάνι» του 15% επιπλέον του αριθμού εισακτέων.

Το σημαντικό, όμως, είναι ότι πλέον θα τελειώσει το φαινόμενο όπου ένας φοιτητής με χαμηλή επίδοση να εγγράφεται σε υψηλόβαθμες σχολές.

Την συνέντευξη μπορείτε να διαβάσετε και στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας.