“Θα Ενθαρρύνουμε τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα να Αποκτήσουν Κουλτούρα Σύνδεσης με την Επιχειρηματικότητα και Αξιοποίησης της Καινοτομίας”

“Θα Ενθαρρύνουμε τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα να Αποκτήσουν Κουλτούρα Σύνδεσης με την Επιχειρηματικότητα και Αξιοποίησης της Καινοτομίας”

Για την καλλιέργεια των νέων ιδεών και του επιχειρηματικού πνεύματος στην Εκπαίδευση μίλησε ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Βασίλης Διγαλάκης, στην εκδήλωση του Junior Achievement Greece/Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων για το πρόγραμμα  Μαθητική “Εικονική Επιχείρηση” που εισάγει τα παιδιά με βιωματικό τρόπο σε βασικές έννοιες επιχειρηματικότητας.

Στην εκδήλωση που έγινε την Τετάρτη 27 Νοεμβρίου στο Θέατρο του Κολλεγίου Αθηνών, υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και  είχε τίτλο «Εκπαίδευση για την επιχειρηματικότητα», παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της πρώτης έρευνας που αποδεικνύει τη θετική επίδραση του προγράμματος Μαθητική «Εικονική Επιχείρηση» στους μαθητές που συμμετέχουν από Λύκεια και Γυμνάσια όλης της Ελλάδας.

Ο υφυπουργός ξεκίνησε λέγοντας πόσο σημαντική είναι η καλλιέργεια επιχειρηματικής κουλτούρας στους νέους και επικαλούμενος προσωπικές εμπειρίες από την ακαδημαϊκή του πορεία, ζήτησε να παραμεριστεί η δυσπιστία για την ανάπτυξη επιχειρηματικής αντίληψης και αξιοποίησης των νέων ιδεών στα Ελληνικά πανεπιστήμια και να ευθυγραμμιστούμε με την πολιτική ενθάρρυνσης της επιχειρηματικότητας που ακολουθούν  διεθνώς τα καλύτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Σημείωσε, επίσης, ότι σε συνθήκες ταχύτατων αλλαγών στους τομείς της επιστήμης και υψηλής επιστημονικής εξειδίκευσης είναι επιτακτική η ανάγκη της συνεργασίας και εξήρε το πρόγραμμα Μαθητικής Επιχειρηματικότητας που μαθαίνει στα παιδιά, όχι μόνο να αυτενεργούν, αλλά και να συνεργάζονται αρμονικά και γόνιμα. Ο κ. Διγαλάκης προανήγγειλε ότι στο νέο θεσμικό πλαίσιο για τα Πανεπιστήμια θα ενθαρρύνεται η μεταφορά της τεχνολογίας και της γνώσης στην πραγματική οικονομία και θα δίνονται κίνητρα στους πανεπιστημιακούς και στους ερευνητές αλλά και, κυρίως, στους φοιτητές για την παραγωγή καινοτομίας. Κλείνοντας, συνεχάρη το Σωματείο Επιχειρηματικότητας, τους εκπαιδευτικούς, τους εθελοντές, τους φορείς και τις επιχειρήσεις που στηρίζουν το έργο του Junior Achievement Greece και απευθυνόμενος ιδιαίτερα στους μαθητές τους προέτρεψε να συνεχίσουν την προσπάθεια, να δοκιμάζουν, να εμπιστεύονται τον εαυτό τους και να μη φοβούνται την αποτυχία.

Ο χαιρετισμός που απεύθυνε ο υφυπουργός ακολουθεί:

Καλησπέρα σας, πραγματικά είναι μεγάλη χαρά μου να βρίσκομαι σήμερα εδώ στην εκδήλωση για την νεανική επιχειρηματικότητα του Junior Achievement Greece, όχι μόνο λόγω θέσης ως Υφυπουργός Παιδείας αλλά και για λόγους που θα καταλάβετε στη συνέχεια. Είναι πραγματικά πολύ σημαντική εκδήλωση, γιατί αφορά μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, μαθητές οι οποίοι είναι σε μια ηλικία που ψάχνουν τα ενδιαφέροντά τους και τον προσανατολισμό τους. Ακούστηκαν πολλά για πολλές δεξιότητες και σημαντικά πράγματα που καλλιεργούνται από αυτή όλη τη δράση, θα κρατήσω δυο, θα επικεντρωθώ σε αυτά και θα ξεκινήσω πρώτα από αυτό που λέμε επιχειρηματική κουλτούρα.

Προσωπική ιστορία: εκτός από την ακαδημαϊκή μου θητεία, έχω συμμετάσχει σε ίδρυση start ups και στην Αμερική και στην Ελλάδα. Κάποια στιγμή, όταν έβαλα υποψηφιότητα ως Πρύτανης για το Πολυτεχνείο Κρήτης, καθώς αυτό ήταν γνωστό, μου έγινε επίθεση από τους γνωστούς, που η άποψή τους επικρατούσε στα Πανεπιστήμια μέχρι σήμερα  « Τι θέλεις εσύ που έχεις ασχοληθεί με επιχειρήσεις να κατεβαίνεις και να διεκδικείς  την Πρυτανεία ενός πανεπιστημιακού ιδρύματος;». Τους απάντησα, λοιπόν, ότι όταν τελειώσω τη θητεία μου θέλω να είναι 10 επιχειρήσεις γύρω από το Πολυτεχνείο Κρήτης και όχι μια. Μαζί, λοιπόν, με την ακαδημαϊκή κοινότητα και, θέλω να ξέρετε ότι η ακαδημαϊκή κοινότητα, η μεγάλη της πλειοψηφία, είναι υγιής, καταφέραμε και δημιουργήσαμε αυτή την κουλτούρα μέσα στο πανεπιστήμιο. Είχαμε διαγωνισμούς, πολύ μικρότερους, βέβαια, από αυτούς που γίνονται σε πανελλήνιο επίπεδο, και συμμετείχαν οι φοιτητές. Αυτό δείχνει πόσο ακόμα πιο σημαντική είναι μια προσπάθεια που γίνεται σε πανελλήνιο επίπεδο, όταν προσπαθείς να καλλιεργήσεις αυτή την επιχειρηματική κουλτούρα σε όλους τους μαθητές της Ελλάδας και μπορούμε, ήδη, να ξέρουμε ότι τα αποτελέσματα αυτά τα επόμενα χρόνια θα είναι πάρα πολύ σημαντικά.

Δεύτερον, ακούστηκε η έννοια της συνεργασίας, θα το τονίσω και εγώ αυτό αλλά από λίγο διαφορετική σκοπιά και προσπαθώντας να εξηγήσω γιατί είναι σημαντική η συνεργασία. Έχετε ακούσει για την 4η Βιομηχανική Επανάσταση, η οποία στην πραγματικότητα είναι μια εκθετική επανάσταση, που σημαίνει ότι η ταχύτητά της,  οι ρυθμοί της είναι εκθετικοί. Όλα γίνονται πολύ γρήγορα, πολλαπλασιάζεται η γνώση σε τακτά χρονικά διαστήματα. Είναι αδύνατον, πλέον κανείς να έχει μια ευρεία γνώση και υπάρχει μεγάλη εξειδίκευση. Οι ρυθμοί των έργων, των projects είναι πάρα πολύ γρήγοροι, πρέπει να βγάζουμε αποτελέσματα πάρα πολύ γρήγορα και αυτό απαιτεί να έχουμε ομάδες, να συνεργάζονται άτομα από πολλές διαφορετικές επιστήμες, με πολλά διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα, γιατί μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορείς να πετύχεις αποτέλεσμα σε σύντομο χρονικό πλαίσιο. Άρα, συνεργασία, συνεργασία, συνεργασία.

Θα ήθελα, λοιπόν, πρώτα, και αφού σας συγχαρώ για αυτή την προσπάθεια σε πανελλήνιο επίπεδο, να αναφερθώ στη νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας στην τριτοβάθμια. Έρχεται , όπως θα έχετε ακούσει, ένα θεσμικό πλαίσιο για τα Πανεπιστήμια. Εκεί δίνουμε ιδιαίτερο βάρος στο πως θα ενθαρρύνουμε τη μεταφορά της τεχνολογίας, τις γνώσεις που παράγονται στα Πανεπιστήμια , στην πραγματική οικονομία, ενθαρρύνοντας την καινοτομία, δίνοντας κίνητρα στους Πανεπιστημιακούς και στους ερευνητές αλλά και, κυρίως, στους φοιτητές.

Ξέρετε, αν πάτε στο MIT και μπείτε στην κεντρική αίθουσα θα δείτε να κρέμονται banners τεράστια στην είσοδο του κτηρίου, τα οποία καλούν τους νέους φοιτητές , τους πρωτοετείς φοιτητές να υποβάλλουν τις ιδέες τους, τις οποίες θα τις χρηματοδοτήσει το ίδιο το Πανεπιστήμιο, θα τις δοκιμάσουν και θα τις κάνουν πραγματικότητα.

Και έρχομαι στο δίδαγμα που θέλω να δώσω σε σας τους μαθητές που είστε εδώ, στους μαθητές που μας βλέπουν τώρα από το διαδίκτυο, σε αυτούς που θα το δουν αργότερα από το διαδίκτυο. Και αυτό είναι να μη φοβάστε να παίρνετε ρίσκο. Πάρτε την απόφαση, δοκιμάστε, θα μετανιώσετε αν δε δοκιμάσετε και μη φοβάστε την αποτυχία. Η αποτυχία είναι αυτή που σας κάνει καλύτερους. Στο τέλος θα πετύχετε και τα οφέλη από την επιτυχία θα είναι μεγάλα. Και όπως γνωρίζετε, σημαντικό είναι το ταξίδι για την Ιθάκη.

Σας ευχαριστώ.